OpdrachtgeverWebdesign & Logo Ontwerp PsycholoogAmsterdamRebecca.nl

Eind mei werd ik benaderd door Rebecca Vandenabeele, een psycholoog en loopbaancoach uit Amsterdam die op het punt stond om haar eigen praktijk te beginnen. Ze was op zoek naar een site voor haar nieuwe praktijk en had mijn scriptie ‘Hoe goed zijn de websites van psychologen?’ gelezen. Mijn expertise m.b.t. haar specifieke doelgroep als gevolg van mijn scriptieonderzoek was doorslaggevend voor haar, en ze wou graag half juni van start te gaan met haar project. Rebecca is als psycholoog vooral gespecialiseerd in het helpen van hoog opgeleiden en young professionals (vaak ICT’ers), en het was voor haar van groot belang dat de website zeer goed aansloot op specifiek die groep mensen. Na een aantal heen en weer gesprekken via telefoon en Skype kreeg ik een beter beeld van haar exacte doelgroep, diens problemen, worstelingen en ambities. Na deze gesprekken ging mijn eigen onderzoek van start waarbij ik uitgebreid gekeken heb naar haar doelgroep, concurrentie, markt en eigen ambities om zo een totaalbeeld te krijgen van de gehele opdracht en doelstellingen.

Projectomschrijving

Webdesign

Zoals bij veel van mijn klanten zou de website van Rebecca het centrale punt zijn van haar marketing. Het doel was; het ontwerpen en online zetten van een website die gericht was op het werven van nieuwe cliënten en het leveren van voldoende informatie voor haar hoger opgeleide, vaak analytische en zeer ‘internet-vaardige’ doelgroep.
Na het vinden van een uiterst geschikt framework om haar site op te bouwen, gebaseerd op responsive webdesign (een site die schaalt naar ieder beeldschermformaat, ideaal voor tablets en smartphones) begon de daadwerkelijke ontwerpperiode. Het bepalen van een geschikte kleurencombinatie, een geschikte toon, geschikte vormen (strak, rechthoekig in plaats van rond met reden) en een geschikte informatie-architectuur waren de eerst onderdelen van het project.

De teksten zelf werden grotendeels door Rebecca zelf aangeleverd (die goed wist hoe haar doelgroep dacht, en las) en hier en daar hebben we deze in overleg wat bijgesteld, vereenvoudigd en pakkender gemaakt. Vervolgens zijn deze teksten onderverdeeld op een zo klein mogelijke hoeveelheid pagina’s. Een site met een miniem aantal pagina’s was in dit geval erg gewenst, omdat het ons dwong de informatie zo bondig en to-the-point mogelijk te houden, en omdat het de hoeveelheid clicks beperkt die een bezoeker moet maken om zijn informatie te vinden.

Daarnaast was het voor Rebecca erg belangrijk dat zijn zo bereikbaar mogelijk was voor haar klanten… ‘Toegankelijk, laagdrempelig en persoonlijk’ was de doelstelling. Zo is er op iedere pagina een directe contactmogelijkheid in het hoofdmenu, en staat er op iedere pagina ten minste eenmaal een tweetal opvallende contactknoppen ‘Een gratis kennismakingsgesprek aanvragen’ (om de drempel voor nieuwe cliënten zo laag mogelijk te maken)  en ‘Contact’ (voor algemene vragen).
(Zie slideshow afbeelding 3 & 5 hierboven)

Ook het feit dat de actie waar de meeste prioriteit op valt vanuit Rebecca’s kant (de gratis kennismaking) een groene knop heeft, en de ‘algemenere contactmanier’ een minder opvallende oranje knop (die thuis hoort in de huisstijl) is volledig uitgedacht. Zo zorgt visuele beïnvloeding dat de aandacht valt op de actie die in eerste instantie gekoppeld is aan een kleur die nergens anders terug te vinden is in de hele website (waardoor het enorm opvalt), en wat tevens de kleur is voor ‘doorgaan’ (stoplicht) en ‘groen licht hebben om….’. Hier komen user experience design, webdesign en interface design allemaal samen.

Een ander zeer belangrijk punt waren de persoonlijke foto’s van Rebecca zelf, haar praktijk en haar sessies. Hoewel Rebecca hier eerst een professionele fotograaf voor had willen vragen, bleek deze op vakantie te zijn, waardoor ik voorstelde dat zij zelf even een half uurtje wat foto’s zou maken met haar eigen camera. Het resultaat mag er zijn. De foto’s staan schitterend in de site, en geven direct een kijkje in haar praktijk, haar sessies en scheppen een beeld van wie zij zelf is. Met deze foto’s zit een bezoeker van de website praktisch bij Rebecca in de stoel zonder haar überhaupt gesproken of ontmoet te hebben, wat de drempel tot daadwerkelijk ‘fysieke’ sessies enorm verlaagt. De foto’s zelf heb ik in zwart wit tinten geplaatst met een ‘grain’ filter er overheen om het geheel strakker en zakelijker te maken, en alles af te stemmen op haar huisstijl.
(Zie slideshow afbeelding 1, 2 & 5 hierboven)

Logo Ontwerp

In overleg, en na een aantal moodboards en kleuren-testen is er besloten tot een kleurencombinatie van overwegend wit en grijs, aangevuld door een minder aanwezige steunkleur van oranje. De lichtgrijze tint, welke als zakelijk gezien kan worden (afgestemd op haar doelgroep), zorgt tevens voor een zachter ogende website. Een lichtere kleur of zelfs helemaal wit zou zorgen voor een enorm contrast en hoewel dat in een deel van de gevallen erg goed kan werken, leek het in Rebecca’s website, en vooral m.b.t. haar beroep een geschikte keus om een lichtere grijstint als achtergrond te nemen voor de website, welke overal terugkomt.

De kleur oranje is er als warmere tint, en dient ervoor om aandacht te trekken naar bepaalde accenten binnen de website, en om het geheel wat vrolijker en warmer te maken.

Het logo voor Rebecca’s website, wat sowieso zou bestaan uit de woorden ‘Psycholoog Amsterdam Rebecca’ bestaat daarnaast uit een beeldmerk van twee overlappende vierkantjes, welke een abstractie voorstelt van mijn eerste logo ontwerpen. Twee overlappende ‘conversatie bolletjes’ zoals je ze in stipboeken vindt. De twee vierkanten stellen een conversatie voor, een dialoog van twee personen schuin tegenover elkaar (eventueel van boven gezien). De ene persoon verteld, de andere persoon reageert, en in het midden (het overlappende gebied) vindt inzicht en ‘groei’ plaats binnen de conversatie.
(Zie slideshow afbeelding 6 hierboven)

Referentie

“Paul is een talentvolle jonge ondernemer. Hij is in staat om vaardigheden en kennis op het gebied van techniek, vormgeving en gebruiksvriendelijkheid optimaal te combineren. Het resultaat hiervan is dat hij mijn wensen heeft weten te vertalen naar een mooie, goed functionerende, klantgerichte website. Binnen 24 uur na de lancering van de website leverde deze mij mijn eerste cliënt op.
In het contact stelt Paul zich op als adviseur met oog voor de wensen van de klant. Hij luistert goed en weet ideeën en gedachten om te zetten in praktische oplossingen. Ook nu de opdracht is afgerond, is Paul te allen tijde bereid mij bij te staan met hulp en advies. Hieruit blijkt zijn betrokkenheid en gedrevenheid om de klant te helpen en te ondersteunen om tot een fantastisch eindresultaat te komen. Door nét dat beetje extra te leveren kom je als klant graag bij hem terug.
” 5 sterren referentie voor paul christian

Rebecca Vandenabeele / eigenaar PsycholoogAmsterdamRebecca.nl

Datum

Dit project is eind juni 2013 gestart en halverwege augustus 2013 voltooid.

Gerelateerd Werk

Webdesign & Logo Ontwerp BeursLoper

Webdesign & Logo Ontwerp LeverGalReiniging.nl

Product Ontwerp Websites Van Psychologen Kwaliteitsonderzoek

Gerelateerde Artikelen / Pagina’s

Dienst: Webdesign door Paul Christian

Dienst: Logo Ontwerp door Paul Christian

Andere referenties: Referentiepagina

Artikelreeks: Hoe goed zijn de websites van psychologen?

Uitgelicht Op

Casestudy voor PsycholoogAmsterdamRebecca.nl op WebdesignersGids.nl