Webdesign & Logo Ontwerp NatuurlijkMooier


Warning: mysqli_num_fields() expects parameter 1 to be mysqli_result, boolean given in /home/paul/domains/paulchristian.nl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 3091

Opdrachtgever

Richard Barkhuysen referentie voor Paul ChristianRichard Barkhuysen (drs.), kaakchirurg uit Eindhoven en werkzaam in het St. Anna Ziekenhuis te Geldrop, benaderde mij begin september 2013 met de vraag of ik hem kon helpen met het imago van, -en een website voor- zijn nieuwe praktijk. Richard was druk bezig met het volgen van extra opleidingen voor cosmetische ingrepen, en was van plan om op termijn zijn eigen cosmetische kliniek op te richten. Hij vroeg mij om zijn bedrijfsidentiteit te ontwerpen: zijn logo, zijn website, en om mee te denken met het algehele ‘merk’ imago.
Richard kwam zelf met de naam NatuurlijkMooier als praktijknaam, waarmee benadrukt wordt dat Richard zich specifiek richt op het bereiken van een natuurlijk-ogend resultaat bij zijn behandelingen. Teveel plastische/cosmetische-chirurgiepraktijken richtten zich op het ‘jonger maken’ van hun cliënten zonder nadrukkelijk oog te hebben voor het behouden van een natuurlijke uitstraling, vond hij.
Na het vastleggen van bedrijfsnamen, domeinen en het doorlopen van een briefing ben ik van start gegaan met mijn onderzoek naar Richards doelgroep, concurrentie, afzetgebied en zijn vakgenoten in andere landen.

Projectomschrijving

Logo Ontwerp

Hoewel ik mij direct ben gaan oriënteren op een geschikte lay-out voor NatuurlijkMooier.nl, ben ik daarnaast tevens direct van start gegaan met het ontwikkelen van concepten voor het logo. Een bedrijfslogo wordt te vaak onderschat als merkelement, terwijl het toch in veel gevallen het meest consistent aanwezige design-onderdeel is van een bedrijf. Iedereen ziet het, het komt overal terug, en het is vaak het belangrijkste punt van herkenning.
Na veel brainstormen, schetsen, en communicatie heen en weer, kwam ik op het idee om een monogram te maken van de letters N en M van het woord NatuurlijkMooier. De letters N en de M hebben veel karaktereigenschappen die overeen komen, en omdat bij veel klinieken het logo bestond uit een simpele bedrijfsnaam, of een bedrijfsnaam + beeldmerk leek het een verstandige zet om voor een monogram te kiezen. Om zo het logo binnen dit vakgebied in ieder geval al in vorm uniek te maken.
Daarnaast is in overleg besloten om (met het oog op een voornamelijk vrouwelijke doelgroep van 30+ tot 60+ jaar) te kiezen voor een elegant, zeer strak, fashion achtig lettertype, dat qua karakter wat weg heeft van magazines als Vogue, en Harpers Bazaar.
Wat mij opviel toen ik een tijd met beide letters bezig was, was het feit dat de letter M, praktisch de letter N in zich had. Wanneer de M iets aangepast en gedraaid zou worden, zou men -in het juiste lettertype, en in de juiste hoek- zowel de letter N als de M kunnen zien. Afhankelijk van waar het menselijk brein naar zoekt, ziet de lezer direct de N, of de M in het monogram. En wanneer een nietsvermoedende persoon met het monogram in aanraking komt, moet hij of zij even twee keer kijken, omdat er weliswaar een letter te zien is, maar deze niet direct in het menselijk geheugen terug te vinden is. (Zie slideshow afbeelding 1 hierboven)
Naast het monogram  heb ik voor NatuurlijkMooier een speciaal, strak lettertype ontworpen dat de karaktereigenschappen van de praktijk weergeeft. Het lettertype zelf is een mix tussen de lettertypes ‘Blair’ en ‘Copperplate’, en de woorden Natuurlijk en Mooier zijn, hoewel aan elkaar geschreven (met een beetje ademruimte, maar geen volledige spatie) verdeeld in een marineblauwe kleur, en een bruin/beige-achtige tint voor optimale leesbaarheid. Het monogram zelf is spierwit (schoon, strak, rustig) en staat in een perfect vierkant met scherpe hoeken.
De kleurencombinatie zelf is grotendeels gebaseerd op de betrouwbare werking die van de kleur blauw uit gaat, de lichtbruine tint gebaseerd op de menselijke huid, en het feit dat deze kleurencombinatie vrij uniek bleek binnen Richards vakgebied. Op deze manier kan alleen de kleurencombinatie zelf al helpen bij het differentiëren van NatuurlijkMooier ten opzichte van de concurrentie. (Een deel van de logo-ontwerp voortgang is terug te zien in afbeelding 3 en 4 in de slideshow hierboven. En het eindresultaat is te zien op slideshow afbeelding 1, 2 en 6)

Webdesign

Het belangrijkste marketing- en informatiemiddel van de praktijk was in eerste instantie de website. Een enorm onderdeel van dit totaalproject, en tevens een onderdeel waar ik vanaf dag één mee ben begonnen. Om een goed mentaal beeld te krijgen van de beste indeling en verdeling van de informatie over de kliniek, de behandelingen, de artsen et., ben ik direct gaan nadenken over de lay-out. Dat de website responsive webdesign als framewerk zou toepassen, was vanaf het begin een absolute wens van Richard. Met responsive webdesign schaalt de website automatisch naar het optimale formaat voor het apparaat dat de website bekijkt. Zo ziet de persoon die NatuurlijkMooier.nl bezoekt op een smartphone een iets andere lay-out, tekstgrootte etc., dan de persoon die de website bekijkt met een groot computerscherm.
Het uiteindelijke raamwerk waar de website op gebouwd is, bestaat in feite uit drie verticale kolommen, welke zich automatisch rangschikken afhankelijk van het beeldschermformaat. Een smartphone is niet heel breed, en deze ziet één column, een tablet (iPad) ziet er 2 of 3 afhankelijk van de oriëntatie van het beeldscherm, en een laptop/computer laat alle drie de columns zien, omdat deze vaak vrij breed is.
Na het maken van vele concepten, het verfijnen van de testwebsite en alle feedback-rondes was de uiteindelijke website klaar om ‘in het wild’ getest en ge-fine-tuned te worden. De website zelf opent met een kleurrijke foto, welke is afgestemd op het seizoen. Bovenin de website zelf is het hoofdmenu te zien welke, in mensentaal), is afgestemd op de vragen en eventuele onzekerheden van de doelgroep. Veel websites in de cosmetische/plastische sector vervallen in vakjargon en delen de informatie die zij willen delen. De vraag; “Wat wil de bezoeker eigenlijk weten?” lijk in teveel gevallen genegeerd te worden. NatuurlijkMooier.nl wil deze koers corrigeren, en heeft daarnaast een uiterst ‘benaderbare en bereikbare’ uitstraling. Deze benadering, de ‘responsiveness’ van de website, de foto’s, het bereikbare imago en het verzorgde, unieke design van de website en huisstijl dragen allen bij aan een unieke positie van Richards nieuwe praktijk. (In slideshow afbeelding 5 en 6 hierboven zijn een overzicht en enkele detailshots van de website te zien. Voor een ‘echte, live’ indruk is de website zelf een veel doeltreffender middel: NatuurlijkMooier.nl )

Referentie

“Via een zoekactie op internet ben ik in contact gekomen met Paul. Zijn eigen website, het gepresenteerde portfolio en de zeer professionele uitstraling hebben mij eigenlijk direct overgehaald contact met hem op te nemen. Als kaakchirurg wil ik mij gaan richten op cosmetische behandelingen met botox en rimpelvullers en ik heb Paul gevraagd om een logo, huisstijl en website te ontwikkelen voor deze tak van mijn vakgebied. Een naam voor mijn bedrijf had ik al: NatuurlijkMooier. Paul heeft in een korte tijd een professioneel logo en een website ontworpen die geheel passen binnen de stijl en visie die ik voor ogen had voor mijn bedrijf. Ik werd daarbij ik in alle fasen van het ontwikkelproces betrokken en kon op ieder moment mijn mening en gedachten geven. Ik heb dit ervaren als een zeer fijne manier van werken. Als ik in de toekomst nog hulp nodig heb bij het verder uitbouwen van mijn bedrijf kom ik zeker bij hem terug.” 

– Drs. Richard Barkhuysen / eigenaar NatuurlijkMooier.nl

Datum

Dit project is begin september 2013 gestart en halverwege oktober 2013 voltooid.

Gerelateerd Werk

Webdesign & Logo Ontwerp PsycholoogAmsterdamRebecca.nl

Webdesign & Logo Ontwerp BeursLoper

Webdesign & Logo Ontwerp LeverGalReiniging.nl

Gerelateerde Artikelen / Pagina’s

Dienst: Webdesign door Paul Christian

Dienst: Logo Ontwerp door Paul Christian

Andere referenties: Referentiepagina

Uitgelicht Op

Casestudy voor NatuurlijkMooier op webdesignersgids