Opdrachtgever

Lie-Lie & Nina / LeverGalReiniging.nl

Lie-Lie en Nina Eringaard, twee ondernemers uit Rotterdam, benaderden mij (en een aantal andere webdesigners) in maart 2013 voor een idee waar zij al een tijdje mee rond liepen. Ze hadden op basis van onderzoek en een aantal boeken geheel zelfstandig een lever & gal reinigingskuur pakket gemaakt, welke eenvoudig te doorlopen was zonder al te veel zelfstudie. In eerste instantie voor zichzelf omdat ze gelezen hadden over de gezondheidsvoordelen van deze ontgiftingskuur, maar geleidelijk aan werden ze steeds vaker benaderd door andere mensen die eveneens deze kuur wilden proberen. Deze pakketten verkochten ze tot nu toe ‘handmatig’ via hun salon, maar ze zagen de potentie om hun bereik te vergroten door middel van een geschikte website voor hun product en een online bestelmogelijkheid. En voordat ze konden beginnen werden ze al af te toen overladen met vragen van klanten die vroegen ‘waarom ze het niet wat groter aanpakten’. De lente/zomer van 2013 leek de geschikte periode om de kuur voor heel Nederland beschikbaar te maken via het internet en via een Google-sessie kwamen ze bij mij. Na een telefonische en digitale kennismaking en aantal wederzijdse peilingen vonden de dames mijn visie en vaardigheden het meest geschikt voor hun onderneming, en ging het project van start.

Projectomschrijving

Logo Ontwerp

Projecten als het opzetten van de site LeverGalReiniging.nl, het product en het merk zelf, zijn zeer omvangrijk. Een project als dit gaat ver voorbij aan alleen ‘webdesign’ of het geven van een mooi uiterlijk aan de producthuisstijl en website… Bij totaal nieuwe producten moet er uitgebreid onderzoek gedaan worden naar de doelgroep, de concurrentie, de bestaande markt, de potentiële markt en aanliggende markten… Er moet goed nagedacht worden over de ‘toon’ van het product en de website, de positionering… prijzen, kleurgebruik, en nog veel meer.
Het label ‘webdesign’ is in die zin ook te beknopt.

Het eerste en belangrijkste ‘design’ onderdeel van praktisch iedere onderneming (of product) is het logo. Geen enkel ander onderdeel komt zo vaak, en zo consistent terug in alle communicatie, en het logo dient vaak als hét herkenningspunt van een merk. Het verbeeld of verwoord de boodschap van een bedrijf of product en in mijn manier van werken komt het logo altijd op de eerste plaats.

Na uitgebreid onderzoek had ik een bepaalde ‘toon’ voor ogen voor de nieuwe onderneming van Lie-Lie en Nina. Vaak vallen gezonheidsgerelateerde producten in een categorie met een zeer serieuze, zwaar wegende toon en uitstraling. Op zichzelf logisch, gezien de markt (als je gezond bent heb je ze wellicht niet nodig), maar desalniettemin zeer ‘zwaar’ voor de potentiële klant. Als merk wil je serieus genomen worden, maar daarnaast ook graag opvallen en uniek zijn, en een toon die af zou wijken van dit ultra serieuze/zware was wat ik voor ogen voor LeverGalReiniging.nl. Laagdrempelig, vrolijk, kleurrijk, gericht op resultaat dat een mens zelf tastbaar kan maken, en een stuk ‘luchtiger’ en minder zwaar dan eventuele concurrerende producten.

Na het maken van een aantal moodboards, over vormen, kleurgebruik en toon begon ik mij toe te spitsen op één specifiek element binnen de moodboards die vaak leek terug te komen. De citroen… De citroen is één van de meest reinigende fruitsoorten die er is, en dit reinigende effect is een perfecte afspiegeling van de reinigingskuur zelf.

Na vele schetsen, variaties, en digitale probeersels kwam ik op het idee om de citroen niet in zijn eentje te gebruiken, maar om citroenboom te verwerken in het logo. Deze boom maakt het veel duidelijker dat het om een vrucht gaat, en zoals bekend wordt een boom ook vaak gebruikt in andere natuurlijke producten als beeldmerk/keurmerk of simpelweg als beeldelement. De boom in het logo heeft daarnaast een dubbele betekenis; het verbeeld naast de boom, ook een abstracte vorm van een persoon die zijn armen de lucht in gooit (de takken) alsof hij zeer gelukkig is en dit geluk van de daken schreeuwt. De leuke bijkomstigheid in het uiteindelijke logo is dat het logo door de ene persoon gezien wordt als boom met citroenen en vruchten, en door de andere persoon als een blij mens dat 7 blauwe ballen of ‘vruchten’ de lucht in gooit. Het logo zelf is daarnaast omgeven door zonnestralen waardoor het logo letterlijk ‘straalt’ en tevens afgerond (letterlijk) wordt. Qua lettertype is in overleg gekozen voor een vriendelijk font met afgeronde hoeken om de toon van ‘luchtig, laagdrempelig en vooral niet zwaar en zakelijk’ door te zetten. (Zie afbeelding 4 en 5 in de slideshow bovenaan deze pagina)

Webdesign

Mijn passie en respect voor het concept van ‘responsive webdesign’ duwde mij al voordat ik dacht over de indeling van de website naar een responsive framework, gebouwd op WordPress. De website zelf zet de uitgedachte toon van de positionering, het logo en de huisstijl voort, in grotere mate met afbeeldingen, vrolijk & fris kleurgebruik en vriendelijke beeldelementen. De website zelf is laagdrempelig, niet zo uitgebreid dat mensen overrompeld worden door informatie, en geheel geschreven door Lie-Lie en Nina zelf om de toon zo authentiek en persoonlijk mogelijk te houden. De website bestaat uit slechts een paar pagina’s, om de keuzestress te beperken en het overzicht zo groot mogelijk te houden, en een rode draad in het geheel is de ‘fysieke’ bereikbaarheid van Lie-Lie en Nina zelf. Die er beiden een punt van maakten om zo goed mogelijk bereikbaar te zijn voor mensen met vragen of hulp aan ondersteuning. (Zie afbeelding 2 en 3 in de slideshow bovenaan deze pagina)

Referentie

Paul, wat we vooral erg fijn vonden tijdens het project was je advies en ervaringen wat marketing betreft. Daarnaast het dagelijkse contact, de regelmatige updates en uitleg, en dat je af en toe achter ons aanzat i.p.v. van andersom (en dat altijd met een goed humeur ;)) Je zat daarnaast heel dicht op het project, dus met wat voor vraag we ook aankwamen, we konden (en ‘kunnen’ nog steeds) altijd bij jou terecht. Het feit dat je zo erg meedacht en tijdens het project met andere ideeën en opties kwam was heel erg fijn. Je nazorg is daarnaast eveneens uitstekend. Voor vragen kunnen we nog steeds terecht, ook na de officiële afronding van het project. Wij zijn heel tevreden!

(P.S. Onze eerste grote bestelling van de kuur kwam al tijdens de afrondingsfase van de website binnen, en een tweede grote bestelling volgde in de week van de lancering.)” logo-ontwerp-webdesign-paulchristian-4.5-sterren-ref

Lie-Lie & Nina Eringaard / eigenaars LeverGalReiniging.nl

Datum

Dit project is begin april 2013 gestart en halverwege juni 2013 voltooid.

Gerelateerd Werk

Webdesign & Logo Ontwerp PsycholoogAmsterdamRebecca.nl

Webdesign & Logo Ontwerp BeursLoper

Logo Ontwerp Armata

Gerelateerde Artikelen / Pagina’s

Dienst: Webdesign door Paul Christian

Dienst: Logo Ontwerp door Paul Christian

Andere referenties: Referentiepagina

Uitgelicht Op

WebdesignersGids.nl casestudy voor LeverGalReiniging.nl

Webdesign-Gids.nl casestudy voor LeverGalReiniging.nl