Over ontwerpstudio Paul Christian

Paul Christian is een ontwerp & advies -studio opgericht in 2011, door mij Paul (Christian) Greidanus. Het voornaamste deel van mijn projecten valt in de ‘design’ categorie.
Denk aan: webdesign, identity design (de visuele identiteiten van ondernemers, merken en bedrijven), logo ontwerp en product ontwerp. Maar ook consultancy over het verbeteren van websites, website user experience, usability en communicatie is een steeds vaker gevraagde dienst.
Paul Christian is gevestigd in het centrum van Groningen maar helpt via het internet klanten uit heel Nederland (een groot deel komt uit de Randstad) en België.
Als ontwerper en als studio ben ik aangesloten bij de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers.

Waarom Paul Christian?

Naast mijn 14 jaar ervaring als ontwerper, een omvangrijk designportfolio en lovende referenties, heb ik als persoon een enorme belangstelling en passie voor de psychologie-kant van design en communicatie. Ik ben afgestudeerd op user experience design (het beïnvloeden en sturen van menselijke gedrag d.m.v. design en communicatie) en deze specifieke vakkennis voegt een extra laag diepte en effectiviteit toe aan alles wat ik ontwerp of adviseer.

Wie zijn de klanten van Paul Christian?

Doorgaans zijn mijn klanten ambitieus, vaak hoger opgeleid en erkennen ze de waarde van design. Het zijn serieuze ondernemers, bedrijven en instellingen die een verschil willen maken en een uitgesproken visie hebben. Ze zijn uniek, willen een unieke uitstraling voor hun bedrijf en willen een impact maken. Ook zijn ze doorgaans zeer betrokken bij het design of adviesproces, en hoewel ze op een bepaalde manier gezond-eigenzinnig zijn, staan ze volledig open voor professioneel advies en sturingen met een goede onderbouwing.
Beroepsgroepen die ik vaak bedien zijn onder ander: psychologen, therapeuten, advocaten, orthopedagogen, accountants, artsen, marketingexperts, auteurs, juristen en coaches.

Wat is de werkwijze van Paul Christian?

Doorgaans neemt een klant contact op via de contactpagina en na het bespreken van belangrijke projectdetails vindt er vaak een telefonische kennismaking plaats. Wanneer er een goede klik is, de klant akkoord gaat met de opdracht, en we bepaalde details overeengekomen zijn ontvangt de klant een voorbeeldfactuur/offerte. Als de klant zich vervolgens kan vinden in deze voorbeeldfactuur stuur ik een aanbetalingsfactuur (50% van het overeengekomen projectbedrag). Zodra de aanbetaling ontvangen is, zet ik het project officieel vast in mijn planning, en gaat het project van start op de overeengekomen begindatum.
Gedurende het project heb ik veel contact met mijn klant. Ik vraag om feedback bij iedere grote beslissing, zodat we samen een project doorlopen en mijn klant goed weet waar het eindresultaat naartoe gaat. Halverwege het project vindt een uitgebreid keurmoment plaats, en na volledige goedkeuring volgt een tweede factuur (25% van het totaalbedrag).
Op deze manier gaan we samen verder totdat het project klaar is, en net voor de oplevering is er een laatste grote keuring van mijn klant. Wanneer mijn klant eveneens helemaal gelukkig is met het resultaat, volgt de laatste factuur (de laatste 25% van het totaalbedrag).

Wat doet Paul Christian wel, en wat niet?

Ik geloof in focus. In kwaliteit, en in specialisme. Ik doe daarom niet alles. Ik heb mij vooral gespecialiseerd in identity design (het ontwerp van de identiteit van een bedrijf of product), webdesign, en de psychologie binnen deze gebieden wat we user experience design zouden kunnen noemen.
Bepaalde dingen doe ik niet. Dingen als sales, uitgebreide SEO, social media beheren, websites bouwen op een andere CMS dan WordPress etc. Tijdens het bespreken van een project worden deze zaken altijd uitvoerig en transparant besproken.

Over Paul (Christian) Greidanus (de persoon)

Paul Christian Greidanus

Mijn naam is Paul (Christian) Greidanus. Ik ben 31 jaar oud en ontwerp al sinds mijn 16e websites, identities en interfaces. De afgelopen jaren heb ik mij verder gespecialiseerd in de ‘psychologie-laag’ binnen design (gedragspsychologie, user experience design & usability) en tijdens mijn afstudeerscriptie (okt 2011) heb ik mijzelf als zzp’er ingeschreven bij de KvK onder de bedrijfsnaam Paul Christian.
Het merendeel van mijn tijd is gevuld met designwerk, en het overige deel wordt ingevuld door advies/overleg met mijn klanten.
Mijn ontwerpen bereiken dagelijks vele duizenden mensen en daardoor voel ik een grote verantwoordelijkheid om kwalitatief zeer hoogwaardig werk af te leveren.
Belangrijke steekwoorden voor mij zijn: creativiteit, orde/overzicht creëren, kwaliteit, selectief, maatwerk, uniek, stijlvol en ‘het aanbrengen van een ziel/karakter in websites en overige communicatie.’
De komende jaren zal ik mijn focus steeds verder vernauwen naar een kleiner werkgebied. Hierdoor zal mijn dienstenaanbod nog iets specialistischer en kleiner worden, en daarmee hoop ik dat de kwaliteit nóg verder zal toenemen. Uiteindelijk hoop ik dingen te creëren die op het kruispunt staan van design, kunst en communicatie.

Nog een aantal cijfers ter aanvulling

* Ik heb twee design opleidingen (elk 4 jaar pst.) voltooid. Multimedia Design aan het ROC in Drachten, en de studie Multimedia Design & Communicatie aan de NHL (University of Applied Sciences) in Leeuwarden.

* Ik ben in 2012 afgestudeerd op user experience design en usability.
Mijn scriptie staat in zijn geheel online in de artikelreeks: Hoe goed zijn de websites van psychologen?

* Ik ontwerp sinds mijn 16e (12 jaar). Ik heb drie omvangrijke stages doorlopen, 5 jaar werkervaring opgedaan als ‘head of design’ bij Wilcons VOF en PowerSellers BV (nu Winst.nl) naast mijn opleidingen. En sinds oktober 2011 ben ik eigenaar van Paul Christian, mijn eigen design en advies-studio.

* Ik heb alleen al in de afgelopen jaren met meer dan 300 ondernemers gewerkt. Onder andere enkele van Nederlands’ bekendste internet marketing experts, de Gemeente Leeuwarden, auteurs, startups, psychologen, chirurgen, coaches en consultants.

* Ik ben verantwoordelijk geweest voor het ontwerpen van succesvolle online diensten als: PayPro, Enormail en Luondo (ten tijde 50.000+ actieve gebruikers). En ik was van 2007 t/m 2009 verantwoordelijk voor het ontwerpen en stijlen van 5 (bestseller) internet marketing en ondernemers thuiscursussen en de bijbehorende seminars/seminar-toebehoren.

* Ik heb samen met drie medestudenten een toekomstvisie van online/digitale dienstverlening ontworpen en uitgedacht voor de Gemeente van Leeuwarden en gepresenteerd voor de gemeenteraad.