Webdesign & Logo Ontwerp BeursLoper


Warning: mysqli_num_fields() expects parameter 1 to be mysqli_result, boolean given in /home/paul/domains/paulchristian.nl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 3091

Opdrachtgever

Sam Hollanders / eigenaar BeursLoperSam Hollanders is een jonge gedreven ondernemer-investeerder uit Brecht (België) die mij benaderde om zijn online beursblad (blad/magazine over aandelen en de beurs) naar een hoger niveau te tillen. Al enige tijd was Sam toe aan een nieuwe website, een sterker online merk met een krachtige eigen uitstraling, en in het begin van oktober 2012 nam hij de sprong. Hij besloot zijn bestaande beursblad een andere naam te geven en wou daarbij een nieuwe smartphone en tablet-vriendelijke website, een nieuw krachtig logo en een totaal nieuwe huisstijl. Dit was voor hem een grote stap, en het feit dat hij mij benaderde (een Nederlander die werkt via het internet) getuigd van gedrevenheid en lef. Ik ben zeer blij dat ik Sam als mijn eerste grote Belgische klant heb mogen verwelkomen, en als Sams karakter en inzet een afspiegeling is van Belgische ondernemers in het algemeen, dan hoop ik dat ik nog veel meer van onze ondernemende zuiderburen mag helpen.

Projectomschrijving

Logo Ontwerp

Sam had een naam bedacht voor zijn nieuwe bedrijf/site/product waarin hij de woorden ‘Beurs’ en ‘Loper’ combineerde, met een dubbele betekenis voor het woord ‘loper’. Een ‘loper’ kan iemand symboliseren die beurzen ‘af’-loopt op zoek naar de beste aandelen, en tevens is een ‘loper’ iets waarmee een slot ‘gekraakt’ kan worden wat symboliseert dat de code voor succesvol investeren gekraakt wordt in Sams product. Zo ontstond de naam BeursLoper.

Na een groot aantal schetsen en moodboards werd besloten voor twee blauwtinten die centraal zouden staan binnen de huisstijl, en werd gezocht naar een goede balans tussen autoriteit, betrouwbaarheid, zakelijkheid en toch ‘jong, bereikbaar, en niet-oubollig’.

Om de leesbaarheid van het woord zo optimaal mogelijk te houden is er in het logo gekozen voor een duidelijk zichtbaar onderscheid tussen de twee woorden door middel van kleurverschillen en een standaard-font voor het woord ‘beurs’ en een italic versie voor het woord ‘loper’. Op deze manier zijn de woorden los van elkaar te lezen en ziet iemand die voor het eerst de term ‘beursloper’ ziet, snel dat het bestaat uit twee bekende, sprekende woorden. (de ogen van een mens zoeken naar woorden die bekend voorkomen). Wanneer ‘beursloper’ aaneen geschreven zou worden zonder verschillen in de twee woorden zou het kunnen zijn dat iemand een paar keer zou moeten kijken naar wat er nou eigenlijk stond, omdat het een onbekende woordcombinatie betreft. Net als met websites geldt ook hier de regel; duidelijkheid is goud waard. Om de term ‘beursloper’ in ‘gewone’ teksten en content net zo optimaal leesbaar te maken kan ‘beursloper’ in teksten het beste geschreven worden als ‘BeursLoper’. De twee hoofdletters waarmee ieder woord begint zorgt voor herkenning van beide woorden, en geeft tevens aan dat dit woord ‘anders’ is dan andere woorden in de tekst. Het behoeft meer aandacht… er wordt nadruk op gelegd. Op deze manier is het woord ‘beursloper’ direct zichtbaar in teksten, en is het helder dat het gaat om een bedrijf/merk en niet om een term van de beursvloer.
De naam ‘beursloper’ is in een serif font geplaatst (lettertype met schreef, klassieker) wat gezien wordt als autoritair en betrouwbaar, maar om het logo naast zijn verzorgde en zakelijke ‘look’ toch jong en fris te houden is er voor gekozen om geen hoofdletters in de naam te gebruiken.

Het beeldmerk van BeursLoper is een resultaat van veel onderzoek, brainstormen en schetssessies. Om het logo van BeursLoper origineel te maken, en op te laten vallen in een (vrij saaie) zakelijke markt, waarin het vergeven is van de ‘stijgende lijn-grafiek-logo’s’ is gekozen voor een vereenvoudigd icoon gebaseerd op het beursgebouw van New York met zijn karakteristieke schuine dak. Dit dak wordt bijna parallel gevolgd door een ‘stijgende lijn’ die van de linker benedenhoek, naar de rechter bovenhoek van het beursgebouw gaat. Deze stijgende lijn symboliseert de toenemende waarde van aandelen, en daarmee de visie van BeursLoper en dit vangt tevens de gewenste uitkomst van Sams klanten in een zeer voor zichzelf sprekend icoon. (Zie afbeelding 1 t/m 3 in de slideshow hierboven)

Webdesign

Een nieuwe website was voor Sam van groot belang. Zijn bestaande website was overduidelijk aan vervanging toe, en met de naamsverandering en het nieuwe logo van zijn bedrijf zou dit zijn belangrijkste, en voornaamste platvorm en marketingmiddel gaan worden. Een belangrijke wens van Sam was dat zijn website op een responsive webdesign framework zou worden gebouwd waardoor de website automatisch schaalt naar het beeldschermformaat van zowel computers, als tablets als smartphones. Na een grote planning, brainstormen, het onderzoeken van Sams doelgroep en concurrentie en het schetsen van een aantal scenario’s en lay-outs kon het webdesign-werk beginnen. Een omvangrijk project waarin lay-out design, interface design, user experience design, usability en communicatie een grote rol speelden ging van start, en enkele weken later stond de nieuwe website van BeursLoper op het internet. Binnen het ontwerp van de website staan overzicht, ingetogenheid, klasse en bereikbaarheid centraal. De homepage geeft in een oogwenk weer wat de bezoeker op de site kan vinden, en wat dat voor hem kan doen, en het communiceert met één sprekende stockphoto direct wat de site doet. Deze foto (de laatste slideshow afbeelding) was een extreem gelukkkige vondst m.b.t. de eerste betekenis van het woord BeursLoper.
De site zelf is volledig ‘responsive’ en schaalt super soepel automatisch naar ieder beeldschermformaat voor een optimale ervaring op ieder type apparaat.
(Zie slideshow afbeeldingen 4 & 5 hierboven)

Het design van Sams nieuwe logo, zijn huisstijl en website hebben hem vrijwel meteen gevestigd als een ambitieuze ondernemer met visie en verstand van zaken binnen de beurs-gerelateerde markt. En vrij snel na het lanceren van zijn nieuwe ‘merk’ werd hij gevraagd om gastartikelen te schrijven voor één van de grootste beleggingswebsites in de Benelux met 70.000+ unieke bezoekers per maand.

Referentie

“Samenwerken met Paul is een hele verademing in tijden waarin iedereen lijkt zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld te willen verdienen. Paul stopt niet bij het design van de website en het ontwerpen van een logo, hij gaat veel verder dan andere webdesigners. Ik kwam bij Paul met niet met de vraag om een nieuwe website, maar ook voor hulp om de website gebruiksvriendelijker te maken. Daarnaast bood hij me nog enorm veel hulp om de conversieratio te verbeteren. Paul stelde me verschillende vragen welke me aan het denken zetten over zowel de website als mijn product zelf. Het eindresultaat is niet enkel een prachtige website, maar ook dankzij de zoektocht naar een duidelijke USP, een sterk verbeterd product.
De communicatie verliep zeer soepel en snel via mail. Paul gaf ongeremd zijn mening en gaf waardevolle adviezen. De hele website van BeursLoper is van begin tot einde afgewerkt geraakt zonder dat we elkaar fysiek hebben moeten ontmoeten, een enorme tijdsbesparing. Bij de verschillende “keurmomenten” zoals Paul deze noemt bleek telkens dat hij heel goed wist waar ik naar op zoek was. Ook zijn inbreng qua copywriting en het bedenken van slogans was van ongelofelijke waarde. Van het begin tot het einde van het project heeft hij samen met mij meegedacht en zijn frisse blik deed wonderen. Meteen na het afronden van de website heb ik een tweede project naar Paul toegestuurd!” 5 sterren referentie voor paul christian

– Sam Hollanders / eigenaar BeursLoper

Datum

Dit project is begin oktober 2012 gestart en halverwege november 2012 voltooid.

Gerelateerd Werk

Webdesign & Logo Ontwerp PsycholoogAmsterdamRebecca.nl

Logo Ontwerp Armata

Product Ontwerp VrijeOndernemers.nl

Gerelateerde Artikelen / Pagina’s

Dienst: Webdesign door Paul Christian

Dienst: Logo Ontwerp door Paul Christian

Uitgelicht Op

WebdesignersGids.nl casestudy voor BeursLoper