In juni 2012 trad de nieuwe Nederlandse cookiewet in werking. Deze wet maakt het verplicht dat websitebezoekers op de hoogte gesteld dienen te worden wanneer een website zogenaamde ‘cookies‘ plaatst. Cookies zijn kleine bestandjes die al vele jaren worden gebruikt om informatie op te slaan op de computer van de website bezoeker. Log je bijvoorbeeld in op een website, dan plaatst deze een cookie die je naam en wachtwoord onthoudt, zodat je dit niet telkens weer hoeft in te typen. Ook worden cookies gebruikt voor social media (zoals ‘like’ en ‘tweet’ buttons), en voor analytische doeleinden zoals Google Analytics (zodat de website-eigenaar kan bijhouden wie zijn site bezoekt, en hoe vaak).

Het cookie hoofdstuk is lastig. Cookies kunnen gebruikt worden voor verkeerde doeleinden, dit gebeurt zelden, maar middels een vreemde cocktail van privacy-angst en virusbangmakerij heeft een meerderheid in de tweede kamer ingestemd met deze cookiewet (Telecommunicatiewet, artikel 11.7a). Het gevolg van deze wet, ingevoerd door mensen met een uiterst beperkte kennis van het internet en/of internetgebruikers-psychologie, is dat jij en ik, op een groot deel van de websites nu een pop-up te zien krijgen waar we op moeten klikken voordat we de site mogen bezoeken. Deze cookie pop-up heeft in zijn naïeve eentje de totale internet-ervaring van heel Nederland voor een deel geruïneerd. Lees verder ›

Website Usability Checklist

Deze website usability checklist heb ik ontwikkeld voor mijn scriptie; Hoe goed zijn de websites van psychologen? Met deze checklist kun je je eigen (of iemand anders’) website doorlopen om inzicht te krijgen in het niveau van de usability (gebruiksvriendelijkheid) van je website. Het doel is dat je op zo veel mogelijk van de checkist-vragen met een ‘Ja’ kunt antwoorden.

Niet iedere vraag behoeft een volmondig ‘Ja’ en deze selectie van vragen is niet in steen geschreven. Er zijn uitzonderingen mogelijk, en afhankelijk van de website, de doelgroep en de markt is een ‘Nee‘ soms op zijn plaats.

Gebruik deze checklist dus vooral om inzicht te krijgen in je website usability en om een globale indruk te krijgen van het gebruiksgemak van je website.

De checklist bestaat uit 59 vragen, en behandelt de volgende website-onderdelen: de homepage, de navigatie, het hoofdmenu, de algemene website navigatie en hyperlinks, de website Inhoud (content, teksten, afbeeldingen en meer), de website-opmaak & het ontwerp.

 

Website usability checklist: de homepage

De Homepage’ is de ‘Home’ pagina van je website. De eerste (beginpagina of voorpagina) waarop veel van je bezoekers ‘beginnen’ of ‘binnen komen’.

 

1: Gebruikt je website een duidelijke, goed te onthouden en niet een al te lange domeinnaam?

(Maak het jezelf en je bezoekers gemakkelijk en gebruik een domeinnaam (zoals: www.paulchristian.nl) die je bezoeker goed kan inschatten en onthouden.)
Lees verder ›

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen?

Hoofdstuk 6: conclusie

“Hoe staat het met de usability en het design van de user experience binnen de websites van 25 willekeurige psychologen uit Noord Nederland?”

Deze vraag stond centraal in deze scriptie en er is na 5 maanden onderzoek met veel zekerheid een duidelijk antwoord op te geven.

De staat van de websites

Het absolute merendeel van de websites van psychologen uit Noord Nederland scoort op dit moment een onvoldoende. Het is niet zozeer de usability waar de meeste/grootste fouten worden gemaakt, maar vooral het design van de user experience.
Lees verder ›

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen?

Hoofdstuk 5: Een nieuwe visie…

Hoewel deze scriptie zich in de eerste plaats richt op het onderzoeken en verkrijgen van antwoorden op de vraag hoe het landschap van psychologenwebsites erbij ligt, richt dit hoofdstuk zich op een andere vraag. Namelijk; zeggen hoe iets is, en wat er verbeterd zou kunnen of moeten worden is een eerste stap. Maar écht interessant en waardevol wordt het wanneer een scriptie eveneens een tastbaar voorbeeld geeft van de ‘verbeterde voorstelling’. Kortom;

Hoe ziet een verbeterde psychologenwebsite eruit wanneer alle opmerkingen, knelpunten, conclusies en bevindingen worden meegenomen in een nieuw ontwerp?

Dit hoofdstuk tracht deze vraag te beantwoorden door een bestaande psychologenwebsite uit het onderzoek te lichten en hier een verbeterd concept voor te presenteren.
Lees verder ›

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen?

Hoofdstuk 4: website usability en user experience design, de selectie en de test…

Omdat het in deze scriptie mijn doel was om naast het onderzoek en de conclusies ook met specifiek praktijkvoorbeelden en authentieke cases te komen staat dit in hoofdstuk de volgende vraag centraal:

Hoe scoren 25 websites van psychologen uit Noord Nederland op een door mij ontwikkelde checklist die de gebruiksvriendelijkheid meet, en wat zijn de meest voorkomende fouten en knelpunten binnen deze websites?

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden zijn drie stappen doorlopen. Als eerste is er een grote hoeveelheid literatuur doorgenomen (boeken, presentaties, colleges en onderzoeksdocumenten) over website usability (gebruiksvriendelijkheid).
Lees verder ›

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen?

Hoofdstuk 3: Wat wil de (be)zoeker?

In dit hoofdstuk staat de vraag centraal:

Hoe ziet de psychologie van de gemiddelde psychologenwebsite bezoeker er in grote lijnen uit en wat wil hij of zij van een psychologen website?

Het schetsen van een ‘bezoekersprofiel’ en het verkrijgen van inzichten in de ‘state of mind’ van de eindgebruiker is een essentieel onderdeel voor het ontwikkelen van een optimale, effectieve website—of het verbeteren van een bestaande website. Omdat deze scriptie niet alleen een conclusie levert maar ook een voorstel doet van een ‘nieuwe, verbeterde visie’ op websites van psychologen, zal dit gehele hoofdstuk zich wijden aan die vraag.
Lees verder ›